Журнал Ҳаракат №3 (14) 1998. ЖУРНАЛИМИЗНИНГ БУ СОНИДА:

(Суз боши урнига) - Бизни урганаётганларни урганиш санъати.
Дунё матбуотида Узбекистонга багишланган маколалар тез-тез пайдо булаётгани табиий нарса. Чунки Марказий Осиёнинг, яъни кадимги Туркистоннинг бугунги геостратегик ахамиятини тушуниб етган доиралар Узбекистон бу улкада калит ролини уйнашини хам уз вактида англаб колдилар. Шу сабабли Узбекистоннинг бугунги иктисодий ва сиёсий ахволи тугрисида илмий монографиялар хам ёзила бошлади.

Узбекистон тугрисида чикаётган хамма матераллар хам бизга ёкавермаслиги мумкин. Бу хам табиий нарса. Чунки ёзаётганларнинг максади бизга ёкиш эмас, уз дунё карашлари (колаверса, эътикодлари) ва уз мамлакатларининг манфаатлари нуктаи назаридан бизни урганишдир. Айнан шу сабабдан биз узимиз тугримизда ёзилаётган макола ва китобларни билиб боришимиз керак.

Ташки дунёда, биринчи навбатда гарб мамлакатларида биз тугримизда олиб борилаётган тадкикотларнинг ва чоп этилаётган материалларнинг бир умумий хусусияти бор. Бу хам булса уларни купчилигининг ута танкидийлигидир. Бунинг сабаби хам аник. Дунё жамоатчилиги Узбекистонда демократик ислохотларнинг мутлако утказилмаётгани, бунинг натижаси уларок иктисодий ислохотлар олга кетмаётгани, инсон хак-хукуклари топталаётгани, агар бир огиз суз билан айтсак, мавжуд диктатура юмшамаётганидан норози. Узбекистондаги вазиятга шу нуктаи назардан, яъни демократия призмасидан караган одам эса истар-истамас танкид позициясига утади.

Узбекистон ва унинг рахбарияти тугрисида ижобий ёзувлар чикмаётипти демокчимасмиз. Ора-сира ундайлар хам пайдо булаётипти. Уларнинг муаллифлари Узбекистонда факат уз чунтаклари учун фойдали булган иш килаётган хорижий фирмаларнинг вакиллари булиб, улар Узбекистон хукуматидагиларнинг бюртмаси билан бир нарсалар ёзаётганлари ва бундай ёзувлар Узбекистон матбуотида дархол аршин харфлар билан купайтирилаётгани хам купчиликка маълум. Аммо халкимиз Узбекистон тугрисида айтилаётган хамма фикрларни билиши шарт, бу ердаги бушлик тулатилиши керак.

Шу бушликни тулатиш максадида журналимиз сахифаларида "Гарб биз тугримизда" рукнини очдик. Бу ишимиз баъзиларда, биринчи навбатда, хукуматимиздагиларда, норозилик кайфиёти уйготиши табиий нарса. Чунки гарбнинг биз тугримизда ёзаётган нарсалари, юкорида таъкид-лаганимиздек, купинча танкидий булиб, танкид асосан хукуматнинг сиёсатига йуналгандир. Шунинг учун бу ишимиздан норозиларга факат "Афтинг кийшик булса ойнадан упкалама" шаклидаги маслахат бериш билан кифоялансак буларди.

Аммо максадимиз ойнага ишониб факат бошкаларнинг рецептлари асосида яшаш эмас, ойнанинг курсатганларини анализ килиш ва шу йул билан, бир тарафдан, "ойна"нинг максадларини урганиш, иккинчи тарафдан, керак булган холларда "афтимизни" тузатиш.


Бошкаларга кулок солишнинг чегаралари

Юкорида айтдик-ки, дунё давлатлари, биринчи навбатда, ривожланган демократик давлатлар, Узбекистон хукуматининг сиёсатидан, унинг демократияни бугаётганидан норози. Бу ерда икки савол тугилади. 1. Нима килипти, улар норози булса, Узбекистон рахбарлари бошкаларнинг кош-ковогига караб яшашлари керакми? 2. Уша давлатлар ростдан хам Узбекистонда демократия карор топишини истайдиларми ёки улар факат уз манфаатларинигина уйлаяптиларми? Биринчи карашда риторик булиб куринган бу саволлар аслида тахлил ва жиддий жавобга мухтождир. Келинг, уларни тахлил килайлик ва жиддий жавоб излайлик.

Хуш, хакикатдан Узбекистон хукумати уз ички сиёсатини белгиларкан ташки дунёнинг, хусусан ривожланган давлатларнинг танкидига кулок солиши керакми? Бу саволга жавоб беришдан олдин ички сиёсатнинг чегараларини белгилаб олиш керак. Чунки бугунги динамик ва техник жихатдан ривожланган дунёда давлатларнинг ички сиёсатлари хам энг камида кушни мамлактларга таъсир курсатмокда. (Узокка бормасдан Афгонистондаги ички вазиятнинг Туркистонга кандай таъсир килаётганини уйлаб куринг.) Шунинг узи ички сиёсат тушунчасининг накадар нисбий эканлигини курсатади. Бундан ташкари умумий сув хавзаларидан фойдаланиш, борган сари ажратиб булмас бир бутунга айланиб келаёттган алока воситаларидан фойдаланиш каби сохалардаги геостратегик муаммоларга ёндошишда хам муаммоларни буниси ички, буниси эса ташки масала, деб ажратиб булмайди.

Лекин биз бу ерда бундай муаммоларни эмас, демократия ва инсон хукуклари каби масалаларни назарда тутаётибмиз. Маълумки, бу сохаларда Узбекистон хукумати жахон давлатларининг купчилиги тарафидан тан олинган хужжатларга имзо куйган. Демак бу масалаларда Узбекистон узи имзолаган хужжатларни хурмат килиши керак, бу хужжатларни имзолаган давлатларнинг танкидларига кулок солиши, юкорида айтган сузларимизни ишлатсак, уларнинг кош-ковогига караши керак. Хатто бундай килишга мажбур хам.

Баъзи одамлар уйлашлари мумкин, нима учун мажбур, нима хам килоларди бошка давлатлар, кимдир уларнинг йулига юрмаса, деб. Бундайларга энг лунда, аммо куполрок мисол сифатида, дунё реалликларини оёк ости килишга уриниб, Кувайтни босиб олган Ирокнинг ахволини курсатиш мумкин. Бу мисолни куполрок дейишимизнинг сабаби шундаки, биз аслида мавжуд хукумат туфайли халкимизга Ирокнинг кунини раво куришни истамаймиз. Узбекистонни Ирок билан солиштириш балки уринсиздир хам, лекин демокчи булган фикримиз шу: Бу кунда дунё жамоатчилигининг фикрини оёк- ости килиш яхшиликка олиб бормайди.

АКШ бошчилигидаги гарб давлатларининг максади - кучланиб бораётган мусулмон давлати Ирокни кучсизлантириш эди, Кувайт нефтини контролдан чикармаслик эди, адолатни тиклаш эмас, деган фикрнинг борлиги хам маълум. Унда Босния мисолига каранг. Асосан христиан давлатларининг кушинлари диндошлари сербларга карши харакатга утиб бу ердаги мусулмонларни химоя килмадиларми? Тугри, нефть масаласиги куз юмиб булмагандек, серблар русларнинг тарихий ва стратегик хамкорлари эканликлари учун шундай килинди, деган фикрга куз юмиб булмайди. Лекин хамма вокеаларнинг сабаби уларок факат узига нисбатан карши тарафнинг манфаатларнигина куриш дунё реалликларидан куз юмишнинг том узидир.


Бу фикрларнинг, яъни дунёда факат ва факат моддий манфаатлар асосий омилдир, маънавий кадриятлар эса факат юксак минбарлардан туриб сузланадиган гап, деганга ухшаш фикрларнинг, тугри эмаслигини асоловчи янада кучлирок далилларни иккинчи саволга жавоб бериш асносида беришга харакат киламиз.


Гарб давлатлари бизда демократия булишини истайдиларми?

Ха, бу савол диктатура асоратидан кутилиб келаётган ёки кутилишни умид килаётган давлатлар учун жуда мухим.

Дунёдаги жараёнларни анализ килсак шуни курамизки, бу саволга Саддам Хусейин ва Муаммар Каддафий кабиларнинг берадиган жавоблари аник: Гарб давлатлари, биринчи навбатда АКШ учун демократия ва инсон хак-хукуклари масалалари бахона булиб, уларнинг асл максадлари дунё бойликларига хукмронлик килиш. Узбекистон хукуматининг фикри хам бу икки диктаторнинг фикрига жуда якинга ухшаб кетаётипти. Лекин бу фикрдан келиб чикиб олиб борилаётган сиёсатлар фаркли.

Саддам Хусейин ва Каддафий АКШнинг юзидаги пардани олиб ташлаб уни шарманда киламиз деб, унга карши узларича курашиб ётибдилар ёки шундай таасурот колдиришга интилмокдалар. Узбекистон хукуматидагилар эса, уз фикрларидан келиб чикиб, биз хам демократияни сузда курол килиб олсак ва Американинг моддий манфаатлари йуналишида харакат килсак, унинг ёрдамида мавжуд тузумни, тугрироги узимизнинг сиёсий умримизни иложи борича чузиб борамиз, деб уйлаётиптилар. Санаб утилган рахбарларнинг умумий жойлари - хар хил бахоналар билан демократияни истамаётганлари, уз курсиларида колиш-колмасликлари масаласини халкнинг ихтиёрига беришни истамасдан, давлатни зуравонликга асосланиб бошкараётганларидир.

Лекин, бир нарса аник-ки, акли жойида одам куйилган саволга жавобни жиддий мулохаза ва далиллардан кидиради. Мулохаза ва далилар эса куйидагича.

Ривожланган гарб давлатларида демократия яшаш тарзига айланиб булган. Жамият демократик принципларни узлаштириб уларни узлигининг ажралмас бир парчасига айлантирган. Яъни, демократия бир-икки кишининг ёки бирон бир гурухнинг хохишига боглик булган этапдан утган ва объектив борликка айланган. Энди бу ерда демократияга гарант буладиган шахс ёки гурухларни кидиришга хожат йук Демократиянинг гаранти ривожланган жамиятнинг узидир. Охирги бир неча авлодга демократия, таъбир жоиз булса, сут билан эмас, кон билан кирди. Ва айнан шу демократия гарб давлатларига хали дунёнинг купчилиги учун жаннатдек булиб куринаётган юксак хаёт даражасини келтирди.

Бир огиз суз билан айтсак демократия эътикодга айланди. Аввал шу айтилган фикрни чукур ангаб етиш керак. Ана ундан кейингина яна бир мантикий кадам куямиз: Инсон хар доим уз эътикодини бошкаларга утказишга характ килиб келган, килаётипти ва килишни давом эттиради. Чунки инсонни инсон килиб келаётган омиллардин бири унинг шу хусусиятидир. Гарбнинг уз демократик эътикодини дунёга таркатиш учун уринишларининг асосида хозиргина айтилган фикрлар ётади.

Бу мулохазаларни факат назарий машк деб карайдиган скептиклар топилса, улар учун бир мисол келтирамиз. Иккинчи жахон урушида Америкаликлар тарафидан босиб олинган Гарбий Германия ва Японияни Америка манфаатларига хизмат киладиган хизматкор холига эмас, у билан ракобат килоладиган кучли давлатлар даражасига олиб келган куч айнан Америкаликларнинг узи бу улкаларда жорий этган демократик система эди.

Албатта, тилга олинаётган мавзу етарлича мураккаб. Унинг хамма аспектларини бир маколада куриб чикиш кийин. Шундай булса хам яна унинг яна бир нечта тарафини айтиб утмокчимиз.

- Демократик давлатларда хам демократик эътикодни суистимол килиб уни маълум бир гурух ёки гурухларнинг манфаатларига хизмат килдиришни истаганлар бор. Диний эътикодни суистимол килаётганлар бор булгани каби. Демак, ривожланган жамият хар доим зийрак булиши ва бундай гурухларнинг йулини тусиши керак.

- Демократия шунчалар прогрессив нарса булса, нима учун гарб давлатлари куч билан булса хам уни хамма ерда (биринчи навбатда, кушнилари Кубада ёки сателитлари Саудия Арабистонгида) жорий этилиши учун харакат килмайдилар, деган савол тез-тез уртага чикиб туради. Юкорида айтганимиздек демократик эътикодни бошкаларга "юктиришга" интилиш объектив реалликка айланган. Лекин уни куч билан жорий килишга интилиш демократик принципларнинг узига зиддир. Агарда шундай булганда эди, сиёсий лексиконимизга аллакачон демократик фундаментализм ёки демократик экстремизм каби тушунчалар кирган буларди. Хозир одамлар демократияни химоя килиш учун керак булса курол олаётган булсалар хам уни жорий килиш учун курол ишлатишни рад этиш йулидан кетаётганлари жуда мухимдир.


- Демократия жорий килинган жойларда шахслар, гурухлар ва давлатларнинг бошкаларга нисбатан узларини тутишларида моддий манфаат тушунчаси йук булди хам демокчимасмиз. Лекин бу масалада катта узгаришлар булганини эътироф килиш керак. Уларни бир огиз суз билан ифодаласак, хозир дунёда (баъзи локал вокеаларни хисобга олмасак) манфаатларнинг конли уруши урнига манфаатларнинг уйини хокимлик килмокда. Бу уйинлар хар доим хам адолатли усуллар билан уйналмаётган булса-да, хар холда конли урушлардан афзалрокдир. Колаверса, уз эътикодини бошкаларга "юктириш" ниятини хам манфаат кидириш деб бахолаш мумкин, лекин бу манфаатнинг моддий манфаатдан фарклилигини тан олиш керак.


Биз яна нималарни урганамиз?

Бу маколанинг мохиятидан куриниб турганидек, биз бизни урганаётганларни урганамиз. Хар холда, бу килиниши керак булган ишларимиздан биридир. Уни килишимиз кераклигига энг камида икки сабаб бор.

Биринчиси. Гарб тадкикодчилари бизни урганишаркан бу ишни, хамма ишларини килганлари каби, илмий методларга асосланиб килишмокда. Демак, уларнинг тадкикотлари объективдир ёки объективликга якиндир. Узимизда шу тарздаги тадкикотлар булмагани учун уларни урганиш билвосита булсада узимизни урганиш булиб колмокда. Бундай имкониятдан фойдаланмаслик узокни кура билмаслик буларди.

Иккинчиси. Аввал айтганимиздек, гарбда бизни урганаётганларнинг ичида бу ишни факат моддий манфаатлар нуктаи назаридан килаётган гурухлар булиши мумкинлигига имо килган эдик. Уларга нисбатан хушёр булишимиз керак. Албатта, бу тарздаги тадкикотларда у тарафнинг гаразлилиги хар доим хам очик куринавермайди. Демак, уларни ангаб етиш учун биз тугримиздаги тадкикотлар, ва умуман хар кандай ёзувлар, мунтазам ва диккат билан урганиб борилиши шарт. Шунинг учун биз макола сарлавхасида санъат сузини ишлатдик.

Хуллас, бизни урганаётганларни урганиш узимизнинг зиммамизга тушган вазифадир. Уни узимиз килмасак, хеч ким килиб бермайди.

Зеро, доим таккидлаб келаётганимиздек, "Баракат Аллохдан, аммо Харакат биздан". Ё * * *

Ушбу сатрларнинг мохиятидан келиб чикиб Московда олиб борилаётган ишлар, унинг матбуотида биз тугримизда ёзилаётган нарсалар жуда мухимлигини хамма тушунса керак. Лекин бу рукнимизнинг Русия газеталарининг бирида чоп этилган макола билан бошланиши тасодифий вокеа. Шуни хам алохида айтиш керак-ки, ундаги хамма фикрларга кушилиб хам булмайди. Масалан, журнал тахририяти тарафидан сурок белгиси билан ишоратланган жойларга. Айни замонда, бу макола Узбекистон хукуматининг уз демократик мухолифатига карши олиб бораётган коммунистик замонни эслатувчи "курашини" аник фактлар билан тугри курсатиб берганини хеч ким инкор этолмайди.